Rælingens håndballkvinner lever i en idrettsverden som kan sidestilles med fulltidsutøvere i andre idretter. Forskjellen er at disse jentene også må klare å være tilstede på andre arenaer for å forsørge seg selv eller skaffe seg en utdannelse. I tillegg til trening og restitusjon er kosthold er nøkkelfaktor. Mange er flinke, men alle kan bli bedre på dette. Derfor fikk spillerne en nyttig dose påfyll fra Juma Iraki.

«Fuel for the work required»

Det ble et aktivt og deltakende møte der jentene stilte spørsmål og utfordret. Temaet kosthold og ernæring er stort og omfattende, men det synes klart at repetisjon og nye vinklinger har mye for seg for å øke bevisstheten. Juma er en mann med mange roller. Ved siden av entreprenørskap er han personlig trener, har han master i idrettsernæring, samt IOC diplom innenfor temaet.

Hvordan opplever du bevisstheten til kosthold er blant idrettsutøvere? Er det forskjell på individuelle og lagidretter? -Det varierer ganske mye, men min erfaring er at utøvere som konkurrerer i individuelle idretter har et større fokus ikke bare på kosthold, men også rutiner for optimalisering av restitusjon og egentrening.

Hvordan rangerer du viktigheten av det man gjør før og etter kamp eller trening i forhold til kosthold? -For å prestere optimalt er det viktig å fokusere på det man inntar før kamp og trening. I høy intensitets idretter er det blant annet viktig å innta tilstrekkelige mengder karbohydrater for å ha nok energi til å yte maksimalt. Det man inntar etter trening er også viktig for å optimalisere restitusjon. Sistnevnte er spesielt viktig hvis man har et høyt treningsvolum og trener flere ganger om dagen. For Rælingsjentene kan det virke som det er noe å hente på raskere inntak av næring etter første økt de dagene de trener to ganger. For eksempler kan noe så enkelt som 1/2 L sjokomelk etter trening være verdifullt. Det gir raskt opptak av proteiner og karbohydrater. I tillegg binder kalsium vann som er gunstig for restitusjon, sier Juma.

På et lag har man mange individer med forskjellig erfaring, kunnskap og fokus på å tenke helhet. Hva mener du er det enkleste grepet spillerne i Rælingen kan gjøre? -Det er alltid noe å hente på å innarbeide gode rutiner for kosthold før og etter trening, samt et tilstrekkelig inntak av proteiner og karbohydrater i løpet av dagen. Jeg ville også anbefalt å regelmessig sjekke jernstatus da kvinnelige utøvere er veldig utsatt for jernmangel. Jern er ekstremt viktig for å prestere, da det transporterer oksygenet rundt i kroppen, sier Juma

Dette ble en fin kveld for Rælingsjentene der de både fikk læring, inspirasjon og ideer til å gjøre sin egen hverdag enda bedre.